@article { author = {Azizi, Mohammadreza}, title = {مطالعۀ نقش و کارکرد قوۀ خیال در خلق اثر موسیقایی براساس اندیشۀ سهروردی}, journal = {Fine Arts Studies}, volume = {1}, number = {2}, pages = {8-25}, year = {2021}, publisher = {Scientific Association of Art Studies}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {مطالعۀ نقش و کارکرد قوۀ خیال در خلق اثر موسیقایی براساس اندیشۀ سهروردی}, abstract_fa = {در اندیشۀ سهروردی، واژۀ زیبایی به حُسن تعبیر می شود که به جمال و کمال اشاره دارد؛ پس هر چه در نهایتکمال قرار دارد، زیباست. الگوهای زیبای یشناختی که سهروردی در ساختار حُسن و عشق معرفی م یکند، به خیال بازم یگردد. با در نظر گرفتن خیال به عنوان یکی از عوالم چندگانۀ هستی و قوای انسانی و مظهر دانستنِ قوۀ متخیّلهبرای صور خیالی در عالم خیال و وجود رابطۀ قهر و محبت میان مراتب مختلف هستی، بازتاب صور معلقۀ آن عالم درروح هنرمند را می توان معیاری برای کشف ریشه های متعالی هنر اسلامی معرفی کرد. اگر عالم خیال نبود و یا اگر بودو صرفاً به مثابۀ حافظه و نیروی بایگانی، ایفای نقش م یکرد؛ هیچ یک از انحاء هنر صورت نم یبست؛ هیچ اثر هنریشکل نم یگرفت و دیگر زبان، دارای رمز و استعاره نبود و ادبیات شعری پدید نمی آمد. هدف از انجام این تحقیق، پاسخبه این پرسش بود که قوه خیال چه نقشی در خلق اثر موسیقایی ایفا می نماید. روش انجام این تحقیق از منظر هدف،کاربردی- نظری و از منظر شیوه انجام، توصیفی- تحلیلی با رویکرد تطبیقی بود و اطلاعات نیز به شیوۀ کتابخانه ایبه دست آمد هاند. نتایج تحقیق نشان م یدهد در نظام فلسفی سهروردی، خیال، وسیله ای برای تبیین مباحث هنر وزیبایی شناسی است و آهنگسازان نیز در خلق آثار خود از خیال بهره برد هاند و در این مرحله، هنرمند سالک به مقامکه همان قدرت خلق صور معلقه و محاکات زیبایی های عالم، اعم از اصوات دلنشین و کشف نغمات این عالم » کُن «رسیده است.}, keywords_fa = {موسیقی,قوه خیال,سهروردی,زیبایی شناسی,هنر قدسی}, url = {https://artstudiessj.ut.ac.ir/article_81369.html}, eprint = {https://artstudiessj.ut.ac.ir/article_81369_3822a3b8fd8b0d07763310c8e70b0080.pdf} }