@article { author = {Yousefian, Mohammadjafar and Rahmani, Elham}, title = {چگونگی اقتباس نمایشی از الگوی روایی مکاشفه در ادبیات عرفانی ایران}, journal = {Fine Arts Studies}, volume = {1}, number = {2}, pages = {61-72}, year = {2021}, publisher = {Scientific Association of Art Studies}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {چگونگی اقتباس نمایشی از الگوی روایی مکاشفه در ادبیات عرفانی ایران}, abstract_fa = {بررسی مکاشفه به عنوان یک الگوی نمایشی، با توجه به داستانی و تصویرگونه بودن این مقوله، هدفاساسی پژوهش پیش رو می باشد. از آنجایی که مکاشفه در فرهنگ و ادبیات جهان جایگاه تاریخی داردو در ادبیات ایران در عرصۀ ادبیات عرفانی دیده می شود، این تحلیل با توجه به ویژگی های فرهنگیمکاشفه و نیز خصوصیات ادبی دوران بررسی شده است. در ادامه، به منظور یافتن ظرفیت نمایشیمکاشفه، چگونگی اقتباس نمایشی از نگاه نوساختگرایانۀ لیندا هاتچون و نیز ساخت درام از نگاه لینشمیت در چهارچوب نظری این پژوهش مورد استفاده قرار گرفته است. آنچه در تطبیق روایت داستانیمکاشفه با نوعی الگوی نمایشی موردتوجه بوده، ساخت تودرتوی مکاشفه و بهم ریختگی دو عنصر مهمزمان و مکان بوده است. با بررسی این دو عنصر در شگرد روایت داستان های مکاشفه گونه، می توانقابلیت پرداخت نمایشی را در این گونه از روایات جست وجو کرد. با توجه به بررسی توصیفی- تحلیلیپیش رو، نتیجۀ به دست آمده در قالب نوعی الگوی نهایی برای دراماتیزه کردن موقعیت مکاشفهارائه شده است. در نهایت، هدف از نگارش و انجام این تحقیق، رسیدن به قابلیت های نمایشی از دلتصویرپردازی های مکاشفه گونۀ موجود در ادبیات عرفانی ایران می باشد تا ظرفیت اقتباس نمایشی ازاین آثار افزایش یابد.}, keywords_fa = {مکاشفه,ادبیات عرفانی ایران,اقتباس نمایشی,نوساختگرایی,لیندا هاتچون,لین شمیت}, url = {https://artstudiessj.ut.ac.ir/article_81372.html}, eprint = {https://artstudiessj.ut.ac.ir/article_81372_d71c27a874eb2f7ae549630f5c6a1280.pdf} }