2024-03-29T11:44:50Z
https://artstudiessj.ut.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=10668
مطالعات هنرهای زیبا
1399
1
2
شناسنامه، فهرست و سخن سردبیر
2021
02
19
2
5
https://artstudiessj.ut.ac.ir/article_81368_96499f376cd42166ce50dc7329367a25.pdf
مطالعات هنرهای زیبا
1399
1
2
مطالعۀ نقش و کارکرد قوۀ خیال در خلق اثر موسیقایی براساس اندیشۀ سهروردی
محمدرضا
عزیزی
در اندیشۀ سهروردی، واژۀ زیبایی به حُسن تعبیر می شود که به جمال و کمال اشاره دارد؛ پس هر چه در نهایتکمال قرار دارد، زیباست. الگوهای زیبای یشناختی که سهروردی در ساختار حُسن و عشق معرفی م یکند، به خیال بازم یگردد. با در نظر گرفتن خیال به عنوان یکی از عوالم چندگانۀ هستی و قوای انسانی و مظهر دانستنِ قوۀ متخیّلهبرای صور خیالی در عالم خیال و وجود رابطۀ قهر و محبت میان مراتب مختلف هستی، بازتاب صور معلقۀ آن عالم درروح هنرمند را می توان معیاری برای کشف ریشه های متعالی هنر اسلامی معرفی کرد. اگر عالم خیال نبود و یا اگر بودو صرفاً به مثابۀ حافظه و نیروی بایگانی، ایفای نقش م یکرد؛ هیچ یک از انحاء هنر صورت نم یبست؛ هیچ اثر هنریشکل نم یگرفت و دیگر زبان، دارای رمز و استعاره نبود و ادبیات شعری پدید نمی آمد. هدف از انجام این تحقیق، پاسخبه این پرسش بود که قوه خیال چه نقشی در خلق اثر موسیقایی ایفا می نماید. روش انجام این تحقیق از منظر هدف،کاربردی- نظری و از منظر شیوه انجام، توصیفی- تحلیلی با رویکرد تطبیقی بود و اطلاعات نیز به شیوۀ کتابخانه ایبه دست آمد هاند. نتایج تحقیق نشان م یدهد در نظام فلسفی سهروردی، خیال، وسیله ای برای تبیین مباحث هنر وزیبایی شناسی است و آهنگسازان نیز در خلق آثار خود از خیال بهره برد هاند و در این مرحله، هنرمند سالک به مقامکه همان قدرت خلق صور معلقه و محاکات زیبایی های عالم، اعم از اصوات دلنشین و کشف نغمات این عالم » کُن «رسیده است.
موسیقی
قوه خیال
سهروردی
زیبایی شناسی
هنر قدسی
2021
02
19
8
25
https://artstudiessj.ut.ac.ir/article_81369_3822a3b8fd8b0d07763310c8e70b0080.pdf
مطالعات هنرهای زیبا
1399
1
2
تبیین و تحلیل تطبیقی مفهوم زیبایی بر بنیاد آراء و اندیشه های فلوطین و غزلیات حافظ شیرازی
محمد شفیع
نورزایی
حسن
بلخاری قهی
رویکرد فلوطین، از فیلسوفان قرن سوم میلادی، در باب زیبایی شناسی و هنر، اتفاق مهمی در فلسفۀ غربمحسوب می شود. به ویژه آن گاه که تآثیر عمیقش بر ظهور ایده های حکمی و فلسفی در فلسفۀاسلامی مورد بررسی و تعمق قرار گیرد. این مقاله در صدد تبیین و تحلیل آراء و نظریات فلوطین بااندیشه ها و ایده های حافظ، شاعر و متفکر بزرگ قرن هشتم ه. ق.، در باب زیبایی و تطبیق و مقایسۀآن در جهت یافتن شباهت ها و تفاوت های آنهاست. در این نوشتار پژوهشی، ماهیت زیبایی در نظامفکری این دو اندیشمند و صاحب رأی، تبیین شده و آن قسمت از آراء و اندیشه های فلوطین که مشابهتو هم رأیی با اندیشه های حافظ در مورد زیبایی و زیبایی شناسی دارند، مورد تحلیل و تطبیق قرارگرفته اند. فلوطین و حافظ، هر دو در آسمانی بودن زیبایی و این که زیبایی زمینی سایه ای از زیباییبالایی است، لزوم پاک سازی و تزکیۀ روح و نفس برای دریافت و خلق زیبایی، و گرایش فطری انسان-به ویژه انسان عاشق- به زیبایی، متفق القول اند. تزکیه روح هنرمند و مجسمه ساز بر اظهار و آفرینشزیبایی در ایدۀ فلوطین برجسته است. حافظ هم به پاکی قلب و نفس انسان تأکید دارد، ولی نقش)مشّاطه( و زیور را در بروز حُسن خداداد، بی اهمیت می داند. به صورت کلی، در دیدگاه فلوطین و حافظدر باب زیبایی تا حد زیادی نزدیکی و شباهت وجود دارد. می توان گفت حافظ به صورت غیرمستقیماز اندیشه های زیباشناسانۀ فلوطین پیروی نموده است.
فلوطین
حافظ
زیبایی
هنر
2021
02
19
26
38
https://artstudiessj.ut.ac.ir/article_81370_b78e2ecbaf8ef9763e8724343268724c.pdf
مطالعات هنرهای زیبا
1399
1
2
بررسی مفهوم خودانگیختگی در رقص مارتا گراهام با تکیه بر نظریات آنتونن آرتو
بهاره
هاشمی علمیه
غزل
اسکندرنژاد
فرداد
صفاخو
از مارتا گراهام می توان به عنوان یکی از پایه گذاران رقص مدرن یاد ک رد. او از بالۀ کلاسیکفاصله گرفت، رقص مدرن را به عنوان انقلابی علیه آن صورت بندی کرد و همچنین باخلق زبانی نوین از حرکات، عواطف ژرف انسانی را به نمایش گذاشت. گراهام شیوه اش را بهگونه ای طراحی کرد که بدن رقصندگان را بیانگر و نمایشی تر جلوه دهد و همچنین با کمکگرفتن از عبارات شاعرانه دست به خلق تصاویر بص ری زد. او ایده هایش را از حرکات حیوانات،سفرهایش به شرق، مطالعات بسیار در حوزۀ موسیقی، فلسفه، روانشناسی و اسطوره های یونانیوام می گرفت. گراهام در پی آن بود که از مسیر رقص به ضمیر انسان راهی بگشاید. پیش ازشکل گیری ایده های گراهام، آنتونن آرتو ایدۀ طاعون را طرح ریزی کرده بود که با الهام ازرقص بالی، کلیدواژۀ خودانگیختگی را پیشنهاد می کرد. مفهوم خودانگیختگی به رویدادی آنیدر اجرا اشاره دارد. یعنی بازیگر در لحظه و به صورت آنی به هر چیز واکنش نشان می دهدبه شکلی که گویی اولین رویارویی او با رویداد است. آرتو ریشۀ این در لحظه بودن و آنیواکنش نش ان دادن را در ضمیر ناخودآگاه انسان جستجو می ک رد و در صدد آن بود تا باحمله به حواس تماشاگر به ناخودآگاه او دسترسی یابد و مخاطب را با خود حقیقی اش مواجهکند تا بتواند به کاتارسیسِ مطلوب نظرش برسد. به نظر می رسد آرتو بازیگری را یک43بخش پژوهش1 . این مقاله مستخرج از پایا ننامۀ کارشناسی ارشد نگارندۀ اول، تحت همین عنوان است.2 . کارشناسی ارشد بازیگری، پردیس فارابی، دانشگاه هنر، تهران.3استادیار، دانشکدۀ سینما و تئاتر، دانشگاه هنر، تهران. .4 کارشناس ارشد کارگردانی، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه آزاد، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران. پست الکترونیک: .ساحت شهودی و غریزی قلمداد کرده است. در این پژوهش با بررسی دیدگاه آرتو و با تمرکزبر مفهوم خودانگیختگی او، به زمینه های شکل گیری رقص گراهام، ویژگی ها، تکنیک ها والهامات رقص او پرداخته شده است. نتایج پژوهش حاضر نشان می دهند که میان ایده هایرقص مدرن و مسئله خودانگیختگی بازیگر، شباهت هایی وجود دارد. در همین راستا اثریاز گراهام با نام سوگواری را با تمرکز بر ایدۀ خودانگیختگی آرتو بررسی کرده ایم. به نظرمی رسد می توان چنین گفت که اجراهای گراهام خودانگیخته و آنی هستن د و او در تلاشاست تا با زبان بدن، مفاهیم را به مخاطب انتق ال داده و از طریق غلیان احساسات به ضمیرناخودآگاه آن ها راه یابد. روش این پژوهش توصیفی - تحلیلی و شیوۀ جمع آوری داده هاکتابخانه ای است.
2021
02
19
42
60
https://artstudiessj.ut.ac.ir/article_81371_d1339ce1c35dad9365a2853881a3f2ab.pdf
مطالعات هنرهای زیبا
1399
1
2
چگونگی اقتباس نمایشی از الگوی روایی مکاشفه در ادبیات عرفانی ایران
محمد جعفر
یوسفیان
الهام
رحمانی
بررسی مکاشفه به عنوان یک الگوی نمایشی، با توجه به داستانی و تصویرگونه بودن این مقوله، هدفاساسی پژوهش پیش رو می باشد. از آنجایی که مکاشفه در فرهنگ و ادبیات جهان جایگاه تاریخی داردو در ادبیات ایران در عرصۀ ادبیات عرفانی دیده می شود، این تحلیل با توجه به ویژگی های فرهنگیمکاشفه و نیز خصوصیات ادبی دوران بررسی شده است. در ادامه، به منظور یافتن ظرفیت نمایشیمکاشفه، چگونگی اقتباس نمایشی از نگاه نوساختگرایانۀ لیندا هاتچون و نیز ساخت درام از نگاه لینشمیت در چهارچوب نظری این پژوهش مورد استفاده قرار گرفته است. آنچه در تطبیق روایت داستانیمکاشفه با نوعی الگوی نمایشی موردتوجه بوده، ساخت تودرتوی مکاشفه و بهم ریختگی دو عنصر مهمزمان و مکان بوده است. با بررسی این دو عنصر در شگرد روایت داستان های مکاشفه گونه، می توانقابلیت پرداخت نمایشی را در این گونه از روایات جست وجو کرد. با توجه به بررسی توصیفی- تحلیلیپیش رو، نتیجۀ به دست آمده در قالب نوعی الگوی نهایی برای دراماتیزه کردن موقعیت مکاشفهارائه شده است. در نهایت، هدف از نگارش و انجام این تحقیق، رسیدن به قابلیت های نمایشی از دلتصویرپردازی های مکاشفه گونۀ موجود در ادبیات عرفانی ایران می باشد تا ظرفیت اقتباس نمایشی ازاین آثار افزایش یابد.
مکاشفه
ادبیات عرفانی ایران
اقتباس نمایشی
نوساختگرایی
لیندا هاتچون
لین شمیت
2021
02
19
61
72
https://artstudiessj.ut.ac.ir/article_81372_d71c27a874eb2f7ae549630f5c6a1280.pdf
مطالعات هنرهای زیبا
1399
1
2
مطالعۀ تطبیقی بازتاب مؤلفه های سنتی معماری در آثار منیر شاهرودی فرمانفرماییان و سوزان حفونه
پروین
حسنی
آینه کاری و مشربیه ها بخشی از مؤلفه های سنتی معماری دوران اسلامی در کشورهای ایران و مصراست که در بناهای مذهبی، غیرمذهبی و شهری کاربرد داشته اند. در این بستر، هنرمندان معاصریهم چون منیر شاهرودی فرمانفرماییان و سوزان حفونه، دست به خلق آثاری زده اند که با تأثیرپذیریاز این مؤلفه ها، هر یک، رویکردی متفاوت را دنبال کرده اند. این مقاله در تلاش است تا رویکرد اینهنرمندان را بررسی نموده و به این سوال پاسخ دهد که چه نسبتی میان بازتاب مؤلفه های انتخابیآنها در آثارشان برقرار است. بر این اساس، این پژوهش از روش تحقیق توصیفی- تحلیلی در ارتباط باآثار این هنرمندان بهره گرفته و با استفاده از منابع مکتوب و اینترنتی به بررسی این آثار می پردازد.تطبیق و بررسی نمونه ها نشان می دهد که شباهت ساختاری آرایه های سنتی معماریِ مورد توجهاین دو هنرمند، باعث ایجاد تشابهات در فرم و ساختار ظاهری این آثار گشته است؛ در عین حال،رویکرد مفهومی و حوزۀ کاربست متفاوت این مؤلفه ها، این دو هنرمند را از یکدیگر متمایز می سازد.
مؤلفه های سنتی معماری
منیر شاهرودی فرمانفرماییان
سوزان حفونه
آینه کاری
مشربیه
2021
02
19
73
88
https://artstudiessj.ut.ac.ir/article_81373_8afcc340b9365c50f30d4951f9a2119e.pdf
مطالعات هنرهای زیبا
1399
1
2
فرشتۀ تاریخ، فرشته شیطان، فرشتۀ بی زبان: تفاسیری از نقاشی پل کله در متن آثار والتر بنیامین
پگاه
زرگر
در این مقاله به بررسی جایگاه نقاشی فرشتۀ نو اثر پل کله، هنرمند و نقاش سوییسی، در متون فلسفی والتربنیامین فیلسوف آلمانی م یپردازیم. م یدانیم این نقاشی عزیزترین مایملک بنیامین بوده و نامش را در متونمختلف ذکر کرده است. او معانی و تفاسیری برای این نقاشی در نظر گرفته که در این مقاله به بررسی آنهامی پردازیم. تفسیر این نقاشی در این مقاله با استفاده از روش های معمول نقد و تفسیر نقاشی نیست؛ نقاشیکله را صرفاً دالی در نظر م یگیریم که دلال تهایی آشکار و پنهان نزد بنیامین داشته و به افق دلالت هایمعنایی این نقاشی در متن آثار بنیامین م یپردازیم. محور این مقاله بررسی متون بنیامین است و آنچه او درمتون مختلف به این نقاشی اطلاق کرده است. علاوه بر متونی از بنیامین که مستقیماً در آن اسم این نقاشیذکر شده، از طریق مبانی فکری او به معانی پنهان این نقاشی می پردازیم. بنیامین در نهاده های فلسفۀ تاریخ،آن را فرشتۀ تاریخ می نامد؛ در اجیسی لاوس سانتاندر آن را فرشتۀ شیطان و با توجه به فلسفۀ زبان بنیامین وتفاسیر آگامبن از آن می توانیم فرشتۀ بی زبان را تفسیر دیگری از این نقاشی در نظر بگیریم. این تحقیق، از نوعبنیادی و نظری است و روش انجام پژوهش، تحلیلی تفسیری و روش گردآوری اطلاعات آن، کتابخانه ای است.
2021
02
19
89
107
https://artstudiessj.ut.ac.ir/article_81374_4e7403fb95a80feb0080ea696f1c2ec1.pdf
مطالعات هنرهای زیبا
1399
1
2
«بازنمایی اقلیت ها و مهاجران در سینمای متأخر اروپا» نوشته الکس لیکیدیس
بهزاد
لطفی
2021
02
19
110
125
https://artstudiessj.ut.ac.ir/article_81375_a041a7ddaccb1e7f43a3beec74b975e2.pdf
مطالعات هنرهای زیبا
1399
1
2
«علیقلی جبادار و مرقع سن پترزبورگ: مستندسازی زندگی سلطنتی» نوشته نگار حبیبی
نسترن
نجاتی
2021
02
19
126
137
https://artstudiessj.ut.ac.ir/article_81376_a68cd5e5e37be9c25b416b2f6723b749.pdf
مطالعات هنرهای زیبا
1399
1
2
«بازتاب های بهشت در هنر اسلامی» نوشته والتر بی. دنی
محسن
ساربان نژاد
2021
02
19
138
156
https://artstudiessj.ut.ac.ir/article_81377_d6eab726f952c6a1aa2b561a986e3db7.pdf
مطالعات هنرهای زیبا
1399
1
2
«چگونه غذا می تواند هنر باشد؟» نوشته گلن کیون
فاطمه
دلفانی بلوچ
2021
02
19
157
179
https://artstudiessj.ut.ac.ir/article_81378_d6aba0994c023161896b2e50d951b53a.pdf
مطالعات هنرهای زیبا
1399
1
2
نگاهی به «از شارتاشهر»، مشروطه و مدرنیته در شهر؛ در گفتگو با دکتر سید محسن حبیبی
پریسا
حیدری
2021
02
19
182
192
https://artstudiessj.ut.ac.ir/article_81379_6e272fd95de0314349862c7dc0bf4624.pdf
مطالعات هنرهای زیبا
1399
1
2
نگاهی به پوستر «دختران پیروزی» اثر ادوارد پنفیلد
آرزو
بایبوردی
2021
02
19
193
199
https://artstudiessj.ut.ac.ir/article_81380_292b8d43f0dac84ba0cb49d6c732a5ae.pdf
مطالعات هنرهای زیبا
1399
1
2
«کمیّت، همیشه رضایت بخش نیست» در گفتگو با دکتر احمد نادعلیان
فاطمه
زادهعباس
2021
02
19
200
211
https://artstudiessj.ut.ac.ir/article_81381_38f8965ee73ef2f06b254e640e68c05d.pdf
مطالعات هنرهای زیبا
1399
1
2
آسیب شناسی رشته پژوهش هنر
حافظ
اصلانی
محمدحسین
محمدی
2021
02
19
212
217
https://artstudiessj.ut.ac.ir/article_81382_71392d5110be23261740999e92b4ffe0.pdf
مطالعات هنرهای زیبا
1399
1
2
«هنر محیطی ایران، درخشش جهانی با وجود موانع فراوان» در گفتگو با خانم فرشته عالم شاه
شیرین
رستمی
2021
02
19
218
223
https://artstudiessj.ut.ac.ir/article_81383_fd45cfe81fa71632731a900b5fb52f37.pdf