2024-03-29T13:51:37Z
https://artstudiessj.ut.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=11069
مطالعات هنرهای زیبا
1400
2
5
شناسنامه و فهرست
2021
11
22
1
3
https://artstudiessj.ut.ac.ir/article_85374_6acc9150b0855ccaf51cfd4b7c2cb99e.pdf
مطالعات هنرهای زیبا
1400
2
5
تجلی رنج در اساطیر، با نگاهی به اسطورۀ گیلگمش
سارا
سعیدی
ابوالقاسم
دادور
رنج، حقیقتی انکارناپذیر در عالم هستی و قابل ادراکِ وجدانی همة افراد بشر است. اما آنچه در این زمینه، همواره اندیشة انسانی را به خود مشغول کرده، چیستی این حقیقت و چگونگی مواجهه با آن است. پاسخگویی به پرسشهایی از این دست، منوط به تحلیل درستی از حقیقتِ رنج است. از آنجا که آگاهی و تعالی روح، ارتباط اجتنابناپذیری با رنج دارند، این موضوع، همواره زمینهساز انتقاد و اعتراض میان هنرمندان و جوامع بشری بوده و خواهد بود. شوپنهاور، مارکس و نیچه، سه فیلسوف منتقد آلمانی در جستجوی رهایی انسان از سختیها و رنجها بودند. در فلسفۀ کییرکگارد نیز، رابطهای دیالکتیک میان آگاهی و رنج وجود دارد. از آنجا که هدف غایی بشر در زندگی، جاودانگی است، تلاش او همواره بر این بوده که در هر زمان و مکانی برای آیندگان خود پیامی برجای بگذارد. به همین دلیل، فیلسوفان معتقدند برای دوامآوردن در جهانی آکنده از رنج، اسطوره یک راهکار است. یکی از مهمترین مسائلی که در اساطیر به چشم میآید، تلاش بشر برای رهایی از رنج و رسیدن به رویینتنی در برابر جهانی سرشار از رنج و ناکامی است. از اینرو، مطالعۀ ادبیات اساطیری و بازشناسی اساطیر کهن، میتواند بسیار مفید باشد. یکی از برجستهترین متون اساطیری با مضمون رنجِ انسانی، افسانۀ «گیلگمش» است که شاهکاری برجایمانده از تمدن سومر است. اسطورۀ گیلگمش، کهنترین اسطوره جهان و با قدمتی چهارهزار ساله، داستان تکامل، رنج و به پوچیِ رسیدن انسان است. آنچه برتری این اسطوره بر دیگر اساطیر جهان را موجب میشود، ضرباهنگ فلسفی آن است. پژوهش حاضر با روش تحلیلی و توصیفی و با استناد به منابع کتابخانهای، در صدد آن است که به فلسفۀ رنج و جایگاه آن در حماسۀ گیلگمش بپردازد. در این تحقیق، با بیان عقاید و آرای فیلسوفان در باب رنج، به این نتیجه میرسیم که بُنمایههای رنج در زندگی قهرمان داستان، به شکلهای مختلف مشاهده میشود و رنج گیلگمش جهت رسیدن به اعتلای روحی و رازِ جاودانگی، نتیجۀ آگاهی او نسبت به جهان میباشد.
هنر
ادبیات
رنج
اسطوره
گیلگمش
2021
11
22
4
15
https://artstudiessj.ut.ac.ir/article_85376_be59e19c4d9aae4ffed518447eacf424.pdf
مطالعات هنرهای زیبا
1400
2
5
بدن نامتعارف به مثابۀ ابژۀ جنگ در آثار کازوئو اونو
غزل
اسکندنژاد
کازوئو اونو یکی از تأثیرگذارترین فیگورهای رقص معاصر است که همواره از وی در کنار تاتسومی هیجیکاتا، در مقام مبدعان رقص بوتو نام برده میشود که اولین بار در سال 1959، در ژاپن شکل گرفت. این گونه از رقص، در پی وقایع جنگ جهانی دوم پدید آمد و با دیدگاه اجراییِ تاتسومی، شکلبندی خودش را یافت. رقصِ مرگ، نمایشِ پریشانی، رقصِ تاریکیِ مطلق و تمرکز بر ماهیتِ ابزوردِ چیزها، در زمرۀ مهمترین مضامین، عناوین و موضوعاتِ مورد توجه این شیوه از رقص مدرن ژاپنی هستند. از آنجا که تاتسومی از یوکیو میشیما، ژان ژنه، مارکی دو ساد، تئاتر نو ژاپنی از یکسو و نیز، از دیدگاه آنتونن آرتو دربارۀ مفهوم بازیگر از سوی دیگر تأثیر گرفته است، به نظر دور از ذهن نمینماید که مواجهه با مقولۀ بدن در کار رقصندگان بوتو از جمله یکی از مهمترین چهرههای آن، کازوئو اونو، مواجههای پرمناقشه و نیز نامتعارف نسبت به هنرهای اجرایی سنتی ژاپن (بویو) باشد. آنچه در کار اونو قابل بررسی است، احضارِ بدنی برساخته است که گویی از حیات، تهی شده است. رقصنده، گویی هر نوع نشانهای از زیستِ بیولوژیکی و نیز جنسیتی را عامدانه معلق ساخته و یا از اساس، پس زده و انکار میکند و کالبدِ خود را در شمایلِ یک عروسک، به صحنه میآورد. هدف این مقاله، مطالعۀ توصیفی- تحلیلی شمایلِ کار کازوئو اونو است. تجربیات ناشی از واقعۀ هیروشیما و ناکازاکی در کنار دیگر عناصر مؤثر در صورتبندی بوتو، مسئلۀ قابلتوجهی است. به نظر میرسد آن خمیدگی و درهم پیچیدگیِ اندامیِ اونو در هنگام اجرا، به نمایشِ بدنی میماند که دستاندرکارِ بازنماییِ جنازۀ بیقوارهای است که گویی ابژۀ جنگ است؛ بدنِ تغییرشکلیافتهای که سوختن و به نظر، کتمان، انکار و انهدام بدنها را پس از بمباران اتمی ژاپن بازنمایی، و یا به یک معنا احضار میکند.
کازوئو اونو
بوتو
بدن نامتعارف
تئاتر پساشینگِکی
2021
11
22
16
26
https://artstudiessj.ut.ac.ir/article_85377_4e12373d02004eee04c2738cb1086348.pdf
مطالعات هنرهای زیبا
1400
2
5
تحلیل آلبوم موسیقی «نینوا» به آهنگسازی حسین علیزاده با تکیه بر مفهوم رنج و شادی فینفسه در نظام زیباییشناختی آرتور شوپنهاور
محمدرضا
عزیزی
نیر
طهوری
فلسفة هنر، یکی از اجزای لاینفک نظام کلی اندیشة شوپنهاور است. در این نظام، هنر برای هنر مطرح نیست، بلکه هنر در صدد حل مسئلهای وجودی است. بنابراین، هنر نه غایت، بلکه وسیله و گذرگاهی برای رهایی از رنج و عذاب اراده در مقام شیء فینفسه است .عالم هنر، برای فرد آرامش به ارمغان میآورد و برای مدتی هرچند کوتاه و موقت، فردِ دارای شناخت مجرد و نابغه را از خواست اراده به زندگی میرهاند .شوپنهاور، موضوع هنرها را ایدههای افلاطونی میداند و موسیقی از منظر او دارای جایگاه خاصی است که حتی با خودِ اراده برابری میکند. موسیقیدان از منظر شوپنهاور با فیلسوف برابر است و موسیقی میتواند حکمتی که با کلام قابل بیان نیست را بیان نماید و خودِ رنج و خودِ شادی را همچون اراده، به مخاطب خود معرفی نماید. در این تحقیق، ضمن بیانِ مفاهیم اساسی در اندیشۀ زیباییشناختی شوپنهاور، در صدد پاسخ به این پرسش اساسی بودیم که جایگاه موسیقی در نظام فلسفۀ هنر شوپهاور چیست و آلبوم موسیقی «نینوا» چگونه این مفاهیم را در تناسب با آن نظام بیان میکند؟ آنچه که در نتیجه به دست آمد این بود که حسین علیزاده، به عنوان یک آهنگساز نوگرای ایرانی، با ایجادِ روایتی به مثابۀ یک تراژدیِ موسیقیایی در اثر «نینوا» با استفاده از راوی (ساز نی) و تنظیمهای هارمونیکِ متناسب با دیدگاهِ شوپنهاور در نمایشِ رنج و غمِ توأم با شادیِ فینفسه، توانسته است به خلق اثری به غایت متناسب با نظام فلسفیِ شوپنهاور در بابِ متافیزیکِ موسیقی دست یابد.
زیبایی شناسی
موسیقی
شوپنهاور
آلبوم نی نوا
حسین علیزاده
2021
11
22
27
37
https://artstudiessj.ut.ac.ir/article_85378_bcfa6ade0279d5255645e03c3d767ad5.pdf
مطالعات هنرهای زیبا
1400
2
5
بازنمایی رنج از منظر روانکاوانه، در نمایشنامۀ «هیولاخوانی» نوشتۀ نغمه ثمینی
سیده غزل
نعیمی
حسن
بلخاری قهی
فریندخت
زاهدی
ژک لکان، ژوئیسانس را در ساحتِ واقع و اختگی را در ساحت نمادین تعریف میکند. رنج، ویژگی مشترک این دو امر است که به طور متفاوتی نمایان میشود. نمایشنامۀ «هیولاخوانی»، نوشتۀ نغمه ثمینی اثری است با ویژگیهای رئالیسم جادویی و در باب سرکوب. از همین روی، بستر مناسبی را برای پژوهش روانکاوانه فراهم میکند. هدف از این پژوهش، خوانش روانکاوانۀ نمایشنامۀ «هیولاخوانی» با تکیه بر آرای ژک لکان و تأکید بر چگونگی بازنمایی رنج است. این تحقیق، با استفاده از منابع کتابخانهای و به صورت توصیفی- تحلیلی به نگارش درآمده است. طبق نتیجۀ پژوهش، هر دو رویِ رنج، در این اثر، بازنمایی شده است. نشانههای اختگی در ظاهرِ خانه، سقط جنین، خواب یونس و ... وجود دارد. ابراهیم نیز به دلیل سرکوب مرضیه و یونس، عامل اختگی است. سعید شهرزاد/ ترانه بامداد به وسیلۀ متونی که مینویسد، امر واقع را بازنمایی کرده و امکان تجربۀ ژوئیسانس و گذر از اختگی را برای مرضیه فراهم میکند.
هیولاخوانی
رنج
ژوئیسانس
اختگی
ژک لکان
نغمه ثمینی
خوانش روانکاوانه
2021
11
22
38
46
https://artstudiessj.ut.ac.ir/article_85379_3cef3f8812acb443e5c789052e0fc532.pdf
مطالعات هنرهای زیبا
1400
2
5
تحلیل چند مستند شاعرانه، بر مبنای فلسفۀ شوپنهاور
پرستو
جهانگیریان
سیامک
عبدالهی
اثر مستند، گوشهای از واقعیت است که از طریق سرشت آدمی، خاص دیده میشود؛ غنا و ابهام نهفته در کُلِّ زندگی را انعکاس میدهد و همین امر، آن را به مرزی فراتر از مشاهدۀ عینی میکشاند. بنابراین، مستندها بازتولید واقعیت نیستند، بازنمون جهاناند و همین بازنمون، مظهر دیدگاهی ویژه از جهان است. مستند، ادبیات منحصر بهفرد خود را دارد، رویدادها را در چارچوب مفهومگرایی قرار میدهد، ذهن را به چالش میکشد و تفکر را بر دریای حقیقت، معلق نگه میدارد تا زمانیکه هر کس، پاسخ خود را بیابد.
در این پژوهش، همپوشانیِ ژرفترین و هنریترین شاخۀ سینمای مستند، یعنی مستند شاعرانه با فلسفۀ شوپنهاور که در باب تفکر، زمان، طبیعت بشری، اراده و ... سخن گفته است، مورد بررسی قرار میگیرد. تمام بخشهای فلسفۀ جهانشمولی که شوپنهاور به آن اشاره میکند، گویی با نخهایی نامرئی به کلمۀ رنج متصل شدهاند؛ همان رنجشی که در بطن آثار شاعرانه یافت میشوند و همان رنجی که از اراده و تصور نشأت میگیرد. از اینرو، میتوان از تفکرات شوپنهاور به موضوعات زیستمحور پل زد.
شوپنهاور
سینمای مستند شاعرانه
فلسفه
بقا
رنج
2021
11
22
47
53
https://artstudiessj.ut.ac.ir/article_85380_aee5cbeedc6711cc5f7f74dea4d37d77.pdf
مطالعات هنرهای زیبا
1400
2
5
مطالعة نماد ماه در هنر مانوی
شروین
شماس
در ﺍﻳﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ، سعی بر این ﺍﺳﺖ که ﺑر پایة ﻣﻨﺎﺑﻊ باقیﻣﺎﻧﺪﻩ ﺍﺯ هنر و متون مانویان ﻭ ﭘﮋﻭﻫﺶﻫﺎی ﺍﻧﺠﺎﻡﺷﺪﻩ ﺩﺭﺑﺎﺭة آنان، به مطالعة نمادشناسانۀ آثار هنری مانوی پرداخته و ﺑﻪ تحلیلی ﺟﺎﻣﻊﺗﺮ ﺍﺯ آراء، اعتقادات و تفکرات مانوی و مفهوم نماد ماه در شکلهای نمادین متعدد و معانی اسطورهای متنوع آن در آثار هنری، ﺩﺳﺖ ﻳﺎفت. ماه در اساطیر کهن ایران نقش مهمی داشته است. هدف از تحلیل نشانگان نمادین نگارههای مانوی، رسیدن به الگوهای نمادین مفهوم اسطورهای پنهان در نماد ماه، در این نگارههاست. از آنجا که تحول هنر در عصر مانوی، مشهود و همچنین تأثیرگذار بر هنر نگارگری ایرانی و اسلامی میباشد، تبیین و شناخت این الگو، روشنگر سیر نگارگری، نمادگرایی و عوامل مؤثر بر تحولات آن خواهد بود. بدین جهت، در این پژوهش، با مطالعة مفاهیم کهن نماد ماه و دیدگاه اسطورهای در متون بازمانده از جامعه مانویان، به دنبال رد پای این مفاهیم، در آثار هنری مانوی بوده و تلاش بر تبیین چگونگی نمایش الگوهای تفکر اسطورهای در نقاشی این دوره میباشد. در بیان نتایج این پژوهش میتوان گفت در نقاشی مانوی، نماد و تمثیلهای آیینی به زیبایی تبلور یافتهاند و تجلی نماد ماه نیز با همان الگوی مفهومی کهن، به آن راهیافته و مفاهیم جدیدی را نیز کسب کرده است. نمایش مفاهیمی ذهنی چون رستگاری، غربت، ذات روح و قداست ایزدی و پاکی نور با نماد ماه، مروارید و سایر نمادهای مادی و تجلی تصویری ایزدان، میتوانند ما را به تفاسیر اساطیر مانوی با نمودهای تصویری مرتبط با ماه، در نگارهها برسانند.
نماد ماه
اسطوره مانویت
هنر مانوی
2021
11
22
54
63
https://artstudiessj.ut.ac.ir/article_85381_31f4d56e4e8d1c94dfb0a3719b09ad75.pdf
مطالعات هنرهای زیبا
1400
2
5
«تقلایی دردناک: عکاسی و مسئولیت» نوشته شارون اسلیوینسکی
پگاه
زرگر
2021
11
22
64
70
https://artstudiessj.ut.ac.ir/article_85382_927235f38b85c891606a5b339961e88d.pdf
مطالعات هنرهای زیبا
1400
2
5
«دیدِ همدلانه؟ عکاسی جنگ، اکفراسیس و حافظه در ادبیات جنگ بوسنی» نوشته استین وروات
انسیه سادات
موسوی ویایه
2021
11
22
71
85
https://artstudiessj.ut.ac.ir/article_85383_4d35f87cfe49ca5aa180b042c915477d.pdf
مطالعات هنرهای زیبا
1400
2
5
«بازنمایی تروما در هنرهای معاصر» نوشته دومیت کولاسکارا
جهانبخش
امیربیگی
لنا
یکتا
2021
11
22
86
98
https://artstudiessj.ut.ac.ir/article_85384_d2fd982252160ecce131b6c347224f36.pdf
مطالعات هنرهای زیبا
1400
2
5
«مویه» نوشته جیمز پرتر
میلاد
محمودی نوسر
2021
11
22
99
110
https://artstudiessj.ut.ac.ir/article_85385_6bd73cf2625d972c8b17ea8e80ba0d5e.pdf
مطالعات هنرهای زیبا
1400
2
5
«پژواکهای منقطع: پاسخی به اثر «درد» از مارگاریت دوراس» نوشته ژولی لَشناس
نصیبه
حیدری
2021
11
22
111
114
https://artstudiessj.ut.ac.ir/article_85386_cbd38ab633cff1480ab8cbff045de80f.pdf
مطالعات هنرهای زیبا
1400
2
5
«هنرِ رنجآور و مرزهای بهزیستی» نوشته آرون اسماتز
سینا
صنایعی
2021
11
22
115
133
https://artstudiessj.ut.ac.ir/article_85387_1fc4b509c47ef3229539a57c9c1661f3.pdf
مطالعات هنرهای زیبا
1400
2
5
«دربارهء همدستی تحلیل دیداری و شکنجه، یک گزارش جزء به جزء از عکس های لینگچی» نوشته جیمز الکینز
هستی
صالحی
2021
11
22
134
135
https://artstudiessj.ut.ac.ir/article_85388_0f40a2cdbff6fcd814c36c7c49182eee.pdf
مطالعات هنرهای زیبا
1400
2
5
«سوگ ابدی یک ذهن پاک» نوشته جان ایزود و جوانا دوالیس
مهدیه سادات
حسینی
2021
11
22
136
149
https://artstudiessj.ut.ac.ir/article_85389_ec48369d158085d5ddc70808b7bcc311.pdf
مطالعات هنرهای زیبا
1400
2
5
«بررسی مجدد زیباییشناسی معماری: از جفری اسکات تا مارک فاستر گِیج» نوشته جسن ا. دبس
سمیه
موسویان
2021
11
22
150
159
https://artstudiessj.ut.ac.ir/article_85390_328026fd4a96d9aaea0b00cc0d836dbe.pdf
مطالعات هنرهای زیبا
1400
2
5
بازنمایی رنج یا قربانگری هنرمند
حافظ
اصلانی
2021
11
22
160
163
https://artstudiessj.ut.ac.ir/article_85391_58442ca88890ed3b99ca107edd1efaba.pdf
مطالعات هنرهای زیبا
1400
2
5
دربارة کتاب «اتاق زجر: تصویر و چهرة قربانی» در گفت و گو با امیر نصری
محمدحسین
محمدی
2021
11
22
164
167
https://artstudiessj.ut.ac.ir/article_85392_5ac4ec5dfbffcc55744015802ac1e163.pdf
مطالعات هنرهای زیبا
1400
2
5
تأملی بر رنج اجراگر در تئاترهای تجربی
زهرا
کشفی
مصطفا
مرادیان
2021
11
22
168
170
https://artstudiessj.ut.ac.ir/article_85393_a0c2a44d24a31d5308baa79a6a0e3935.pdf
مطالعات هنرهای زیبا
1400
2
5
نیروهایتاثیرگذار در نقاشی جوتو برداشتی از سمینار «نیروهای پنهان؛ بررسی ویژه نیروها در دورۀ رنسانس و آغاز دورۀ مدرن»
منیره
سلیمانی
2021
11
22
171
177
https://artstudiessj.ut.ac.ir/article_85394_b17c57b454e29efa7614ca076b1cedd8.pdf
مطالعات هنرهای زیبا
1400
2
5
تجلی رنج انسان مدرن در آثار نقاشی اتودیکس با تکیه بر آرای نیچه
بیتا
بهرامی قصر
2021
11
22
178
181
https://artstudiessj.ut.ac.ir/article_85395_539a0a76c56f314f4ee93063e89eb0b5.pdf
مطالعات هنرهای زیبا
1400
2
5
عبور از دیوارها؛کتاب خاطرات مارینا آبرامویچ : بازنمایی رنجهای شخصی هنرمند در هنر اجرا
هدا
لاهیجی
مژده
حاتمی
2021
11
22
182
184
https://artstudiessj.ut.ac.ir/article_85396_030ada1b21bcaac48f34644cf4152961.pdf
مطالعات هنرهای زیبا
1400
2
5
از رنجی که بردهاند
رامتین
نظریجو
2021
11
22
185
192
https://artstudiessj.ut.ac.ir/article_85397_148615dc5c7c8df38aed51b817ea9730.pdf
مطالعات هنرهای زیبا
1400
2
5
آواز هوره، پالایش رنج انسان
مهدی
زینی اصلانی
2021
11
22
193
196
https://artstudiessj.ut.ac.ir/article_85398_5c74d1a280828b194c3aa8242204f44a.pdf
مطالعات هنرهای زیبا
1400
2
5
مطالعه رابطه عکاسی و نقاشی در دوره قاجار
پریسا
حکیم جوادی
2021
11
22
197
202
https://artstudiessj.ut.ac.ir/article_85399_01012deedba6559fccd2f4a3cf8a1273.pdf