مطالعات هنرهای زیبا2620220220تحلیل گفتمان قدرت از منظر نشانهشناسی اجتماعی در شاهنامهی بایسنقری
(مطالعهی موردی دو نگارهی پادشاهی جمشید و بر تخت نشستن لهراسب)تحلیل گفتمان قدرت از منظر نشانهشناسی اجتماعی در شاهنامهی بایسنقری (مطالعهی موردی دو نگارهی پادشاهی جمشید و بر تخت نشستن لهراسب)31186785FAمریمسالاریدانشجوی دکتری پژوهش هنر، دانشکدهی هنرهای تجسمی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، ایران.حسنبلخاری قهیاستاد تمام، گروه مطالعات عالی هنر، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، ایران.شادیتاکیدانشجوی دکتری هنرهای تجسمی، دانشکدهی هنرهای تجسمی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، ایران.Journal Article20220412در سنت طولانی کتابآرایی ایران، شاید هیچ اثری به اندازهی شاهنامهی فردوسی مصور نگردیده باشد. نوشتار پیش رو، تلاش دارد تا با مطالعهی دو نگاره از شاهنامهی بایسنقری، مشخص کند این اثر ادبی تا چه اندازه ابزار مناسبی جهت مشروعیتبخشیدن به گفتمان مسلط دربار بوده است. بنابراین، تلاش شده با اتکاء به آرای میشل فوکو در نظریهی گفتمان و با مطالعهی بافتار و بستر سیاسی و اجتماعی دورهی تیموری، مشخص شود چگونه از میان صدها داستان در شاهنامه، گزینش داستانی مشخص، میتوانسته در جهت همراهی با گفتمان قدرت، کارکردی اساسی ایفا کند. نتایج این تحقیق که به روش تاریخی- تحلیلی انجام شده است نشان میدهد که نگارگر درباری، با یافتن مشابهتهایی در تاریخچهی تیموریان با داستانهای شاهنامه، تیمور -پادشاه غیرایرانی- را بهصورت استعاری، جایگزین پادشاهان اسطورهای ایرانی کرده است. این مطالعه، با بهرهگرفتن از رویکرد نشانهشناسی اجتماعی کرس و ونلیوون، نشان میدهد انتخاب صحنهها و چینش عناصر، گزینشی جهتدار بوده است و عناصر بصری به نوعی سازماندهی شدهاند که مخاطب، پادشاه را به عنوان دال مرکزی و بقیهی عناصر تصویر را با توجه به موقعیتشان نسبت به این دال، حائز معنا و اهمیت مییابد. این تحقیق نشان میدهد گزینش صحنه و ساختار فرمی اثر، میتوانند در تعاملات میان مخاطب و تصویر و معنای دریافتی حاصل از آن نزد بیننده بسیار تأثیرگذار باشند.https://artstudiessj.ut.ac.ir/article_86785_1a8e6af29a624d9162418418f6eb2818.pdfمطالعات هنرهای زیبا2620220220واکاوی مؤلفههای مؤثر بر ارتقاء سلامت در فضای مسکونی در دوران کرونا و پساکرونا
(نمونهی موردی: مجتمع مسکونی ششصد دستگاه مشهد)واکاوی مؤلفههای مؤثر بر ارتقاء سلامت در فضای مسکونی در دوران کرونا و پساکرونا (نمونهی موردی: مجتمع مسکونی ششصد دستگاه مشهد)132186786FAسیده مریممجتبویعضو هیئت علمی گروه معماری، مؤسسه آموزش عالی فردوس، مشهد، ایران.0000-0001-9079-2977نداعبدالهزادهدانشجوی کارشناسی ارشد، گروه معماری، مؤسسه عالی فردوس، مشهد، ایران.صدفسرمدیاستادیار گروه معماری، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.Journal Article20220412گسترش بیماری کووید 19 در جهان، بر سبک زندگی افراد تأثیر گذاشته است و بدون شک، این بیماری تأثیر زیادی بر سلامت جسمی و روحی افراد دارد. قرنطینهسازی علاوه بر تأثیرات مثبت در کنترل بیماری کرونا، موجب افزایش انزوای اجتماعی و کاهش سلامت افراد شده است. خانه، بهعنوان محیطی که افراد زمان زیادی از اوقات خود را در آن میگذرانند، میتواند تأثیرات مثبت یا منفی شگرفی بر سلامت ساکنین داشته باشد. هدف پژوهش پیش رو، شناسایی و دستهبندی مشکلات موجود در فضای مسکونی در دوران کرونا و پساکرونا و استخراج مدل مفهومی است. در این راستا، سؤالات زیر مطرح میگردند: کدام یک از شاخصهای مدل مفهومی پژوهش، در نمونهی مورد مطالعه (مجتمع مسکونی ششصد دستگاه مشهد) توانسته موجب بهبود سلامت ساکنین شود؟ و کدام راهکارهای کالبدی و زیستمحیطی در معماری فضای مسکونی، جهت ارتقاء سلامت در دوران کرونا و پساکرونا وجود دارد؟ روش این پژوهش، ترکیبی میباشد و در دو بخش کیفی و کمّی انجام گرفته است. در بخش اول که ماهیت کیفی دارد، با مرور پیشینه و پژوهشهای صورتگرفته در زمینهی روانشناسی محیط و سلامت، به استخراج مدل مفهومی اولیهی پژوهش (ارائهی مؤلفههای مؤثر بر ارتقاء سلامت) پرداخته شده است. در بخش دوم، مؤلفهها و شاخصهای بهدستآمده، توسط متخصصین حوزهی معماری و روانشناسی مورد سنجش قرار گرفته، مدل نهایی ارائه و در نمونهی مورد مطالعه به وسیلهی پرسشنامه بررسی شده است. یافتهها نشان میدهند که شاخصهای فضای سبز، تراس، دسترسی به فضاهای باز، دید و منظر مطلوب، تهویه، اقلیم، آلودگی صوتی در مجتمع ششصد دستگاه واقع در شهر مشهد رعایت شده و موجب رضایتمندی ساکنین گشته است. همچنین شاخصهای ایوان، ایمنی و نظافت، مورد توجه قرار نگرفته و ساکنین دچار نارضایتی بودند. در انتها نیز، برای هر یک از شاخصهای مدل مفهومی پژوهش، راهکارهایی ارائه شده است.https://artstudiessj.ut.ac.ir/article_86786_7245670d64581bc61c513a55d0fc7001.pdfمطالعات هنرهای زیبا2620220220مروری بر تاریخنگاری رسالات هنری عصر صفوی
(مطالعهی موردی: گلستان هنر، مناقب هنروران و قانونالصور)مروری بر تاریخنگاری رسالات هنری عصر صفوی (مطالعهی موردی: گلستان هنر، مناقب هنروران و قانونالصور)232786787FAلیلاغفاریپژوهشگر دورۀ دکتری تاریخ تطبیقی و تحلیلی هنر اسلامی، دانشگاه هنر تهران، ایران.Journal Article20220412سه رسالهی <em>گلستان هنر</em>، <em>مناقب هنروران</em> و <em>قانونالصور</em>، از جمله متون هنری ارزشمند عصر صفوی هستند که میتوان آنها را بهعنوان طلایهداران عرصهی تاریخنگاری نقاشی ایرانی بهشمار آورد؛ چرا که مؤلفان این رسالات، برای اولین بار، هنرهای دیداری و احوالات هنرمندان آنها را بهشکلی مستقل، موضوع و محتوای اثر خود قرار داده و از این طریق، بر اهمیت این دسته از هنرها در گفتمان آن دوران، صحه گذاشتهاند. با توجه به ضرورت بررسی و مطالعهی پیشینهی تاریخی هنر نقاشی ایرانی، در راستای درک بهتر مفاهیم و شناخت رویکردها و نگرشهای بنیادین هنرمندان آن، در این نگاشته به مرور، ابعاد تاریخنگاری سه رسالهی فوق پرداخته میشود. لازم به ذکر است که این پژوهش، در چهارچوب مطالعات تاریخی، تحت راهبرد کیفی و با روش تفسیری- تاریخی صورت پذیرفته است. در نهایت، علاوه بر مقایسهی وجوه تاریخنگارانهی این متون، اهمیت نقاشی در محتوای نوشتاری این رسالات و بهطور خاص در <em>گلستان هنر،</em> بررسی گردیده است.https://artstudiessj.ut.ac.ir/article_86787_83236ba77a4f943a61dd33e19f785941.pdfمطالعات هنرهای زیبا2620220220تحقق ظرفیتهای رئالیسم فراگیر از برهمآمیزی ایدئالیسم آلمانی و زیباییشناسی منفیتحقق ظرفیتهای رئالیسم فراگیر از برهمآمیزی ایدئالیسم آلمانی و زیباییشناسی منفی293586788FAآرشپرنوسیدانشآموختهی کارشناسی ادبیات نمایشی، دانشگاه تهران، ایران.Journal Article20220412در تبیینهای متداول از ایدئالیسم، تبعیت از ارزشهای مرسوم آن، اهمیت اساسی دارد. تا حدی که نتیجهگیریها، از پیش مشخص و میزان عمق برای کاوش و جستوجو، از قبل معین است. روشهای دستیابی به واقعیتِ دستچینشده و حتی سبکِ نگارش، تنظیم گردیده است. خواننده، در بیم غافلگیر شدن نیست چرا که با تبیینهای مرسوم از ایدئالیسم، اشباع شده است. اما در این میان، تکلیف رئالیسم چه میشود؟ این خوانشِ مرسوم از ایدئالیسم و نسبت آن با رئالیسم، تا چه حد قابل اعتنا است؟ آیا اصلا نسبتی میان آنها وجود دارد؟ در این پژوهش، با بهرهگیری از روش قیاسی و از مقایسهی تولد و بلوغ ایدئالیسم در آلمان قرن نوزدهم با پدید آمدن زیباییشناسی منفی در دل رومانتیسیسم آلمانی، رئالیسم را همچون برآیندِ دیالکتیکی این دو جریان، مورد مداقه قرار میدهیم. در نهایت، به تبیین ایدئالیسم آلمانی همچون کلی که در خود، حامل دوگانهانگاری است پرداخته خواهد شد که به فراخور این امر، امکان گسترش ظرفیتهای رئالیسم فراهم میشود.https://artstudiessj.ut.ac.ir/article_86788_5c9f39e996d13751307028257beeb099.pdfمطالعات هنرهای زیبا2620220220گریز از رنج به سایهی ستون کیهانی: نقش فقدان و نمادپردازی آن در سکونت اقوام ابتدایی بر پایهی نظریهی روابط ابژهگریز از رنج به سایهی ستون کیهانی: نقش فقدان و نمادپردازی آن در سکونت اقوام ابتدایی بر پایهی نظریهی روابط ابژه374386789FAشبنمنواب پورکارشناسی معماری، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، ایران.Journal Article20220412پل میان ما و جهانمان، چیزی جز نمادهایمان نیست. نمادهایی که نتیجهی واپسزنی و فقدانهای اجتنابناپذیرِ موضوعاتی هستند که درونی شده و سپس جایگزین شدهاند. هنر و اسطوره، درگاهی رها برای بروز عمیقترین امیال واپسزده شدهی انسان به شکل نمادیناند. در نتیجه میتوان تولد اسطوره و هنر را حاصل فقدان و فرایند سوگواری دانست. معماری و سکونت جوامع ابتدایی، زمینهی مناسبی برای مشاهدهی جایگاه نماد در سامانبخشی به زندگی آنها است. در این جوامع، نیاز به تقدیس محل سکونت و تعریف یک عالم صغیر، مجموعهای از نمادپردازیهای مرکز را شکل داده است. هرگونه ساخت و سازی از طریق ساخت مرکزی نمادین یا بازآفرینی و تکرار الگوی اسطورههای آفرینش به شکلی آیینی، صورت میگرفته است. محتوای اصلی این اسطورهها، انسجامیافتنِ کیهان از یک آشوب ازلی بهدست موجودی فرازمینی است. عامل حفظ این انسجام در گسترهی جغرافیایی وسیعی، در قالب ستونی مقدس نمادپردازی شده است که محور گیتی و علت پایداری و برقراری آن است. این پژوهش، ابتدا با استفاده از منابع کتابخانهای، به شرح منشأ و اهمیت ستون کیهانی در نمادپردازی اقوام ابتدایی پرداخته است. در قدم بعدی، خلاصهای از صورتبندی «ملانی کلاین» از ساختار روان انسان و نظریات «هانا سیگال» بر اساس دستاوردهای کلاین در باب نمادپردازی، مطرح شده است. در پایان، نقش فقدان در سرنوشت اسطوره، در روایتی مربوط به قوم «آرونتا» در استرالیا، بر اساس این نظریات تحلیل شده است. طبق این اسطوره، شکستن ستون کیهانی، سرگردانی و مرگ مردم قبیله را در پی داشته است. به نظر میرسد در این روایت، کارکرد ترمیمی هنر در برابر ترس ازلی نابودی جهان، سرانجام شکست میخورد و اضطراب بازگشت آشوب به حدی است که روان افراد را به موضع آشوبناکش بازمیگرداند.https://artstudiessj.ut.ac.ir/article_86789_25a83207ce420e8a5c37ed453ad6a1f8.pdfمطالعات هنرهای زیبا2620220220آن تصاویر پارودیک: نگاهی اجمالی به هنر معاصر چین نوشته شیائوپینگ لین«آن تصاویر پارودیک: نگاهی اجمالی به هنر معاصر چین» نوشته شیائوپینگ لین455686790FAموناامامیدکترای پژوهش هنر، دانشگاه هنر تهران، تهران، ایران.Journal Article20220412https://artstudiessj.ut.ac.ir/article_86790_12e87ab7f03432012df20b8a14f9f212.pdfمطالعات هنرهای زیبا2620220220هنر تحت حمایت دولت در خلال جنگ سرد نوشته کلودیا مِش«هنر تحت حمایت دولت در خلال جنگ سرد» نوشته کلودیا مِش577786791FAشایانخالصیکارشناس ارشد پژوهش هنر.Journal Article20220412https://artstudiessj.ut.ac.ir/article_86791_78f6ff20b0ae63a00914a6136fa5ebc8.pdfمطالعات هنرهای زیبا2620220220صدا، سکوت، موسیقی: قدرت نوشته دِبورا وُنگ«صدا، سکوت، موسیقی: قدرت» نوشته دِبورا وُنگ798386792FAسیناصنایعیکارشناس ارشد موسیقی شناسی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران.Journal Article20220412https://artstudiessj.ut.ac.ir/article_86792_66acef204fdbe71d8335fdae25947ec3.pdfمطالعات هنرهای زیبا2620220220جنگ جهانی دوم و مُد: تولد یک سبک جدید نوشته لورن اُلد«جنگ جهانی دوم و مُد: تولد یک سبک جدید» نوشته لورن اُلد859186793FAمهشیدمسیبیکارشناس ارشد پژوهش هنر، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران.Journal Article20220412https://artstudiessj.ut.ac.ir/article_86793_3c0da3c4b35c1832d6b2422cfcc7102f.pdfمطالعات هنرهای زیبا2620220220تحول در نگرشها: نمایشگاه 1910( مونیخ) به مثابه چرخشی تصویری نوشته آوینوام شَلِم، اِوا- ماریا تروئِلِنبرگ«تحول در نگرشها: نمایشگاه 1910( مونیخ) به مثابه چرخشی تصویری» نوشته آوینوام شَلِم، اِوا- ماریا تروئِلِنبرگ939686794FAستارهنصریپژوهشگر دکتری پژوهش هنر، دانشگاه هنر، تهران، ایران.Journal Article20220412https://artstudiessj.ut.ac.ir/article_86794_6c8d6962307898a5f326fcdf202e189d.pdfمطالعات هنرهای زیبا2620220220«هنر، قدرت و کلیت» گفتوگو با دکتر آرش حیدری«هنر، قدرت و کلیت» گفتوگو با دکتر آرش حیدری9710686795FAآرشحیدریاستادیار دانشگاه علم و فرهنگ تهران، تهران، ایران.حافظاصلانیدانش آموخته کارشناسی ارشد پژوهش هنر، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران.Journal Article20220412https://artstudiessj.ut.ac.ir/article_86795_eb556d7aec753b92361f2553283077be.pdfمطالعات هنرهای زیبا2620220220قدرت و عکاسیقدرت و عکاسی10711786796FAبهزادصحتیپژوهشگر دورۀ دکتری تاریخ تطبیقی و تحلیلی هنر اسلامی ، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، ایران.Journal Article20220412https://artstudiessj.ut.ac.ir/article_86796_5120afca15f19bc6f9d1cb04e6dad0da.pdfمطالعات هنرهای زیبا2620220220قدرت و پژوهش: جستاری انتقادی در باب فرآیند انتشار مقالات در نشریات حوزه مطالعات هنرقدرت و پژوهش: جستاری انتقادی در باب فرآیند انتشار مقالات در نشریات حوزه مطالعات هنر11912186797FAسیناعلیزادهکارشناسی ارشد پژوهش هنر، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، ایران.زهراکشفیپژوهشگر دکتری پژوهش هنر، دانشگاه هنر اصفهان، ایران.Journal Article20220412https://artstudiessj.ut.ac.ir/article_86797_e76904ea5867c3805717a3df6a22feee.pdfمطالعات هنرهای زیبا2620220220«رابطۀ هنر نگارگری و سیاست» در گفتوگو با دکتر مهدی کشاورز افشار«رابطۀ هنر نگارگری و سیاست» در گفتوگو با دکتر مهدی کشاورز افشار12312786798FAمهدیکشاورز افشاراستادیار گروه پژوهش هنر، دانشکدۀ هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.زهراکشفیپژوهشگر دکتری پژوهش هنر، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایرانJournal Article20220412https://artstudiessj.ut.ac.ir/article_86798_f0b87136df05c61bd240dc5664596bab.pdfمطالعات هنرهای زیبا2620220220The authority of the Father, distance from the motherland
a reflection on the film "Colors of Memory" by Amir Shahab Razavianقدرت پدر، دوری وطن: تاملی بر فیلم «مینای شهر خاموش»، ساختۀ امیرشهاب رضویان12913186799FAسیده غزلنعیمیدکتری پژوهش هنر، گروه مطالعات عالی هنر، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، ایران.Journal Article20220412https://artstudiessj.ut.ac.ir/article_86799_3ef0108a3b9ec54d3763810067ed53d4.pdfمطالعات هنرهای زیبا2620220220بازنمایی یا بازتولید یک انقلاب: چهار دهه تئاتر فجربازنمایی یا بازتولید یک انقلاب: چهار دهه تئاتر فجر13313586800FAاحسانزیورعالمکارشناسی ارشد ادبیات نمایشی، دانشکده سینما و تئاتر، دانشگاه هنر، تهران، ایران.Journal Article20220412https://artstudiessj.ut.ac.ir/article_86800_7b2cd58a8aeb32a8715f36801df2d568.pdfمطالعات هنرهای زیبا2620220220معبدی برای جستجویِ زمانی ازدسترفته ( تأملی در آثار داوود زندیان)معبدی برای جستجویِ زمانی ازدسترفته ( تأملی در آثار داوود زندیان)13714086801FAسپهردانش اشراقیپژوهشگر دکتری پژوهش هنر، دانشکده علوم نظری و مطالعات عالی هنر، دانشگاه هنر تهران، ایران.Journal Article20220412https://artstudiessj.ut.ac.ir/article_86801_240a7f5b486c1161db2f40fb8058ba8d.pdfمطالعات هنرهای زیبا2620220220پای صحبتِ دکتر مظاهر مصفا و دکتر جلالالدین همایی درباره سعدی، عطار و حافظپای صحبتِ دکتر مظاهر مصفا و دکتر جلالالدین همایی درباره سعدی، عطار و حافظ14115086802FAرامتیننظریجودانشآموختۀ کارشناسی ارشد نوازندگی موسیقی ایرانی، دانشگاه تهران.Journal Article20220412https://artstudiessj.ut.ac.ir/article_86802_594da4f739cd3b25bc2e0d526fe69201.pdfمطالعات هنرهای زیبا2620220220نابودی هرم (نگاهی اجمالی به مفاهیم اساسی هستی شناسی شئ محور)نابودی هرم (نگاهی اجمالی به مفاهیم اساسی هستی شناسی شئ محور)15115386803FAعرفانغیاثیکارشناسی ارشد هنرهای زیبا، دانشگاه ایالتی لوییزیانا، بتون روژ، آمریکا.Journal Article20220412https://artstudiessj.ut.ac.ir/article_86803_1bbe9d7e2b7085fe179cc078f95106ff.pdfمطالعات هنرهای زیبا2620220220هنر درمانی راهکاری برای رسیدن به صلح جهانیهنر درمانی راهکاری برای رسیدن به صلح جهانی15515786804FAامیرحسیندیانتی سوهاکارشناسی ارشد کارگردانی تئاتر، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، ایران.Journal Article20220412https://artstudiessj.ut.ac.ir/article_86804_ca971c3c8d8504d18062f123f131f620.pdf