تئاترموزه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسـی ارشـد کارگردانی نمایش، گروه نمایش، دانشـکدۀ هنرهای نمایشـی و موسـیقی ، دانشـکدگان هنرهای زیبا، دانشـگاه تهران، تهـران، ایران.

2 دانشیار گروه نمایش، دانشکدۀ هنرهای نمایشی و موسیقی ، دانشکدگان هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

چکیده

‮«‬تئاترمیراث‮»‬‭ ‬یا‭ ‬‮«‬تئاترموزه‮»‬‭ ‬یکی‭ ‬از‭ ‬شاخه‌های‭ ‬نمایش‌های‭ ‬کاربردی‭ ‬در‭ ‬هنرهای‭ ‬نمایشی‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬ویژگی‭ ‬اصلی‭ ‬آن،‭ ‬انتقال‭ ‬مفاهیم‭ ‬آموزشی‭ ‬و‭ ‬اطلاعات‭ ‬فرهنگی‭ ‬از‭ ‬طریق‭ ‬رسانۀ‭ ‬تئاتر‭ ‬است. ‬کشور‭ ‬ایران،‭ ‬با‭ ‬تمدنی‭ ‬چند‭ ‬هزار‭ ‬ساله،‭ ‬از‭ ‬سرزمین‌های‭ ‬برخوردار‭ ‬از‭ ‬جاذبه‌های‭ ‬تاریخی،‭ ‬باستانی‭ ‬و‭ ‬موزه‌های‭ ‬متنوع‭ ‬فرهنگی‭ ‬در‭ ‬سراسر‭ ‬اقلیم‭ ‬تمدنی‭ ‬خود‭ ‬به‌شمار‭ ‬می‌آید‭. ‬تئاترمیراث‭ ‬به‌عنوان‭ ‬رسانه‌ای‭ ‬کاربردی،‭ ‬با‭ ‬بهره‌گیری‭ ‬از‭ ‬شیوه‌های‭ ‬اجرایی‭ ‬و‭ ‬نمایشی،‭ ‬می‌تواند‭ ‬یکی‭ ‬از‭ ‬مؤثرترین‭ ‬ابزارهای‭ ‬ارتباطی‭ ‬برای‭ ‬بازدیدکنندگان‭ ‬موزه‌ها‭ ‬و‭ ‬اماکن‭ ‬تاریخی‭ ‬و‭ ‬باستانی‭ ‬باشد؛‭ ‬ابزاری‭ ‬برای‭ ‬دریافت‭ ‬و‭ ‬تجربۀ‭ ‬آموزه‌های‭ ‬تاریخی،‭ ‬سیاسی،‭ ‬مذهبی‭ ‬و‭ ‬اجتماعی‭ ‬تمدن‭ ‬ایران. ‬ظرفیت‌های‭ ‬هنرهای‭ ‬نمایشی‭ ‬و‭ ‬اجرای‭ ‬زنده‭ ‬در‭ ‬محیط‌های‭ ‬موزه‌ای،‭ ‬امکان‭ ‬گسترش‭ ‬آموزش،‭ ‬ارتقای‭ ‬سطح‭ ‬فرهنگ‭ ‬عمومی‭ ‬تاریخی‭ ‬و‭ ‬تمدنی،‭ ‬و‭ ‬نیز‭ ‬ایجاد‭ ‬تجربه‌ای‭ ‬تلفیقی‭ ‬از‭ ‬یادگیری‭ ‬و‭ ‬سرگرمی‭ ‬را‭ ‬برای‭ ‬مخاطبان‭ ‬فراهم‭ ‬می‌کند‭. ‬هدف‭ ‬این‭ ‬پژوهش،‭ ‬شناسایی‭ ‬ظرفیت‌ها‭ ‬و‭ ‬قابلیت‌های‭ ‬بالقوۀ‭ ‬تئاترمیراث‭ ‬به‌عنوان‭ ‬رسانه‌ای‭ ‬آموزشی‭ ‬و‭ ‬ارتباطی،‭ ‬در‭ ‬مقایسه‭ ‬با‭ ‬سایر‭ ‬رسانه‌های‭ ‬آموزشی‭ ‬است‭. ‬در‭ ‬این‭ ‬راستا،‭ ‬کارکرد‭ ‬تئاترموزه‭ ‬نه‭ ‬صرفاً‭ ‬به‌مثابه‭ ‬نمایشی‭ ‬در‭ ‬حیطۀ‭ ‬درام،‭ ‬تجارت‭ ‬یا‭ ‬سرگرمی،‭ ‬بلکه‭ ‬به‌عنوان‭ ‬ابزاری‭ ‬کاربردی‭ ‬برای‭ ‬آموزش‭ ‬و‭ ‬آگاهی‌بخشی‭ ‬در‭ ‬کانون‭ ‬توجه‭ ‬قرار‭ ‬دارد‭.‬ مزیت‭ ‬استفاده‭ ‬از‭ ‬مکان‌های‭ ‬غیرمتعارف‭ ‬و‭ ‬بناهای‭ ‬میراث‭ ‬فرهنگی‭ ‬در‭ ‬اجرای‭ ‬نمایش‌های‭ ‬مکان‌محور،‭ ‬و‭ ‬بهره‌گیری‭ ‬از‭ ‬رسانۀ‭ ‬موزه‭-‬تئاتر‭ ‬برای‭ ‬انتقال‭ ‬آموزه‌های‭ ‬موزه‌ای‭ ‬به‭ ‬مخاطبان،‭ ‬از‭ ‬دیگر‭ ‬مباحث‭ ‬مورد‭ ‬توجه‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬نوشتار‭ ‬است. ‬این‭ ‬مقاله‭ ‬با‭ ‬رویکرد‭ ‬توصیفی–تحلیلی‭ ‬و‭ ‬بر‭ ‬پایۀ‭ ‬مطالعات‭ ‬کتابخانه‌ای‭ ‬و‭ ‬منابع‭ ‬الکترونیکی،‭ ‬در‭ ‬پی‭ ‬پاسخ‭ ‬به‭ ‬این‭ ‬پرسش‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬آیا‭ ‬رسانۀ‭ ‬تئاتر‭ ‬و‭ ‬عناصر‭ ‬دراماتیک‭ ‬نمایشی،‭ ‬در‭ ‬قالب‭ ‬تئاترموزه،‭ ‬می‌توانند‭ ‬به‌عنوان‭ ‬ابزاری‭ ‬مؤثر‭ ‬برای‭ ‬ارتباط،‭ ‬آموزش‭ ‬و‭ ‬تجربه‌سازی‭ ‬در‭ ‬فضاهای‭ ‬فرهنگی‭ ‬و‭ ‬تمدنی‭ ‬ایران‭ ‬به‭ ‬کار‭ ‬گرفته‭ ‬شوند؟‬

کلیدواژه‌ها