رابطهی دیالکتیکی هنر و جامعه بر کسی پوشیده نیست. رویدادهای اجتماعی همواره در شکلگیری جنبشهای هنری نقش مهمی داشتهاند و هنرمندان با خلق آثار خود در زمینهسازی، پیشبرد، حمایت و نقد وقایع و شرایط اجتماعی گامهای مهمی برداشتهاند. امروز ارتباط بین جامعه و آثار هنری در ایران بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. به واسطهی رسانه و فضای مجازی، مردم به آثار هنری و کنش هنرمندان حساسیت بیشتری نشان میدهند. جامعه توقع خود را از اثر هنری به طور واضح بیان کرده و بدون تعارف دست به نقد و طرد آثار هژمونیک میزند. دیگر اهمیتی ندارد که تولید کنندهی ...
مطالعه بیشترامروز که چهار ماه از تعطیلی تمام فعالیتهای نشریه میگذرد، ما اعضای تحریریهی مطالعات هنرهای زیبا و انجمن مطالعات عالی هنر پس از تشکیل شورای همفکری وظیفهی خود دانستیم نه با سکوت، که با دعوت به قلم زدن دربارهی آنچه در حال رخ دادن است، صدای شما باشیم. نوشتن همواره راهی برای ابراز عقیده، مبارزه با قدرت و روشنگری بوده است. هنر نیز در طول تاریخ با بازنمایی رنج و خشونت، با نقد قدرت، با عصیان علیه روزمرگی بیانگر آزاداندیشی بوده است. سرودهای دستهجمعی، عکاسی مستند، تئاتر خیابانی، پرفرمنس و … بخشی از هنر اعتراضی به شمار میروند. مادران عزادارِ ...
مطالعه بیشترهنرمند مولف کیست؟ آثار او چه ویژگیهایی دارند؟ جایگاه مخاطب در این آثار کجا است؟از دیرباز تاکنون جدلی بین آنها که هنر را برای هنر میخواستند و آنها که نقش مخاطب را در جایگاه عنصری پیشبرنده در اثر هنری قلمداد میکردند، برقرار بوده است. نظریهپردازان بسیاری به چگونگی ارتباط مخاطب و اثر هنری پرداختهاند. آنها گاه به نقش پروپاگاندا و هژمونی در هنر اشاره کردهاند، گاه به زمینهسازی برای روشنگری و اعتراض و گاه به مناسبات مالی بین سفارشدهنده و هنرمند. سهگانهی مولف، اثر هنری و مخاطب چنان در هم تنیده شدهاند که جدایی آن ها از هم دشوار ...
مطالعه بیشتر