پژوهش هنر، دانشکده علوم نظری و مطالعات عالی هنر، دانشگاه هنر، تهران
چکیده
کتاب عکاسی معاصر ایران: تحول نگاه عکاسانه به واقعیت نوشتۀ آرام محمدی که ماحصل رسالۀ دورۀ دکتری ایشان در رشتۀ پژوهش هنر بوده است در سال 1401 یعنی کمتر از دو سال پس از دفاع ایشان از رساله، توسط انتشارات آبان در قطع رقعی و در 214 صفحه به چاپ رسیده است و شامل 154 تصویر است. از دیدگاه نگارنده، انتشار این کتاب یکی از رویدادهای بسیار مهم سالهای اخیر عکاسی معاصر بوده است چرا که باب نقد و تحلیل به شکل مکتوب را گشوده است. اما سودمندیِ بیشترِ هر اثر پژوهشی و تحلیلی در گروی آن است که با موارد نقض و نقد روبرو شود تا چشماندازی وسیعتر حاصل شود. در این متن ضمن اشاراتی به فرم و انسجام متن به ارزیابی اهدافِ مورد نظر محمدی در این کتاب و میزان موفقیت ایشان در دستیابی به آنها پرداخته خواهد شد. با توجه به قالبِ پژوهشیِ این اثر، بررسیِ نقاطِ ضعف ناشی از عدم تعریف واقعیت و فقدان چارچوب نظری و در ادامه سنجش استدلالهای ایشان برای رسیدن به نتیجۀ مورد نظرشان نیز مورد توجه خواهند بود.