اولین جرقه‌های تاسیس فصلنامۀ مطالعات هنرهای زیبا در سال 98 توسط هستۀ مرکزی نشریه زده شد. هدف این نشریه، ایجاد فضایی منسجم و پایدار برای پاسخگویی به مشکلات متعدد انتشار رسمی ایده‌ها، پژوهش‌ها، ترجمه‌ها و جستارهای دانشجویان و پژوهشگران است. این مشکلات طیفی گستره را شامل می‌شوند که از جملۀ آن می­توان به ضرورت پرداخت هزینه توسط محقق در بسیاری از نشریات، مدت زمان غیرمعقول انتظار برای انتشار یک مقاله و عدم امکان پذیرفتن مسئولیت مقاله توسط خود دانشجو یا پژوهشگر اشاره کرد. فصلنامۀ مطالعات هنرهای زیبا تلاش می‌کندکه فضای خالی بین «مطالب غیرعلمی» و «نشریات علمی-پژوهشی» را پوشش دهد و محیطی پویا برای تبادل نظر دانشجویان و پژوهشگران ایجاد کند.
برای این منظور، مطالب این فصلنامه به سه بخش مجزا از هم تقسیم
می‌شود که بخش اول مربوط به مقالات پژوهشی، بخش دوم مربوط به ترجمه و بخش سوم مربوط به نقد و گفت‌وگو است. در بخش اول، مقالات پژوهشگران بعد از داوری و به همراه نظارت علمی توسط اساتید برجستۀ پردیس هنرهای زیبا و همچنین، اصلاحات و بازنگری‌های لازم، در کمتر از سه ماه منتشر می‌شود. در بخش دوم، کم‌توجهی نشریات رسمی به موضوع ترجمه و نقش آن در پیش‌برد پژوهش،­ ما را بر آن داشت که مقالات ترجمۀ دانشجویان و پژوهشگران را بعد از داوری و ویراستاری‌های لازم منتشر کنیم. در بخش سوم، هدف ایجاد زمینه‌ای بود که همزمان با پرداختن به موضوعات نظری و تاریخیِ هنر و معماری، به موضوعات و دغدغه‌های روز نیز پرداخته شود و مخاطب با خواندن جستارها، مصاحبه‌ها و دیدگاه‌های متفاوت، تجربه‌ای پویا و زنده از یک نشریه داشته باشد.

 

 

 

 

صفحه اول، شناسنامه، فهرست، سخن سردبیر

صفحه 1-4


مطالعهٔ جامعه شناختی تاثیرات شرایط اجتماعی، سیاسی و فرهنگی عصر مانویان بر هنر نقاشی مانوی

صفحه 5-13

شروین شماس


تحلیل نشانه‌شناسانۀ تصویری آثار نقاشیخط حسین زنده‌رودی و حمیدرضا قلیچ‌خانی (بر مبنای دیدگاه رولان بارت)

صفحه 14-24

علی کریمی؛ دلارام کاردارطهران


تئاترموزه

صفحه 25-33

هادی انوشا؛ رحمت امینی


دیجیتالِ پنهان - یانای تویستر

صفحه 34-42

معین بهرامی


رسانه‌های معاصر: بین تبادل دانش و انتقال تجربیات هنر تجسمی - سمیر فاروق حسنین عفیفی

صفحه 43-53

طاها صنیع زاده


سنجش اومانیسم: تبادلات عکاسیِ مستندِ معاصر - مارک دردن

صفحه 54-66

علی نجات‌بخش


فتورئالیسم درمقابل عکاسی: تصویرساخته‌های هوش‌مصنوعی در عصر فریب اطلاعاتی بصری - لیو هاسکن

صفحه 67-81

بارین هدایت وزیری


هنر، آینه‌ای برای رصد هویت: گفت‌وگوی جهانبخش امیربیگی با زهرا حبیبی خسروشاهی

صفحه 82-86

جهانبخش امیربیگی


ماده به مثابۀ رسانه: بررسی تحولی اساسی در کارکرد ماده (چگونه ماده جزئی از درونمایۀ اثر هنری شد؟)

صفحه 87-91

سحر عطایی


نقد پسااستعماری تصاویر تولید شده توسط هوش مصنوعی به‌مثابه رسانه (مطالعۀ موردی: استیبل دیفیوژن نسخۀ SDXL)

صفحه 92-98

سید علی ایجادی


نقد کتاب «عکاسی معاصر ایران: تحول نگاه عکاسانه به واقعیت از 1357تا 1390»

صفحه 99-114

سودابه شایگان


صاحب امتیاز
انجمن علمی مطالعات عالی هنر دانشگاه تهران

مدیر مسئول سردبیر دبیر تحریریه گرافیست ویراستار مدیر داخلی
دوره انتشار
دو فصلنامه